Om

Olofström är en vacker, kuperad kommun i nordvästra Blekinge, rik på skog och sjöar. Naturskyddsföreningen i Olofström har som symbol den vackra fågeln fiskgjuse som häckar vid sjöar i kommunen.

Vi är en krets av den riksomfattande Naturskyddsföreningen i Sverige. Antalet medlemmar i kretsen är ca 200 (år 2020). På årsmötet i mars 2020 firade vi 32 års verksamhet.

• Vi har ett fint program med 10-12 aktiviteter årligen. Det är slåtterdagar, utflykter, studiebesök och föredrag.
  • Vi har synpunkter på industrilokaliseringar, kommunala planer, vägbyggen, skogsskötsel mm direkt och via lokaltidningarna. Inom länet samarbetar vi med övriga kretsar genom Blekinge länsförbund.
  • Vi sköter två fina slåtterängar, en i Komperskulla och en i Mulatorp.
  • Vi jobbade i drygt tio år för att rädda en av södra Sveriges finaste forsar vid Östafors. Och vi har lyckats, med hjälp av länsstyrelsen i Skåne. Från 2007 strömmar Holjeån fritt i Östafors.
  • Vi delar årligen ut ett/flera miljö- och naturstipendium på 9000 kronor till elev/elever i avgångsklasser i gymnasieskolan, som jobbat och avslutat gymnasiearbeten inom föreningens intresseområden miljö och natur.
  • Styrelsen består av 8 personer och vi har det väldigt trevligt på våra 7-8 möten per år.